UA-30409109-1

Keuzes maken: in vier vragen naar een film die ráákt

Waar moet je aan denken bij het maken een film voor op je website?

‘Ik wil ook wel zo’n filmpje op m’n website’, hoor ik als online filmmaker vaak. Mijn eerste reactie is dan soms best direct: waarom? Wat wil je met een film vertellen, welke doel beoog je of wat wil je ermee bereiken? Het risico bestaat dat ik met die vraag in mijn eigen voet schiet, maar het niet stellen van de vraag is nog veel riskanter. Met de vier vragen in dit artikel probeer ik je alvast op weg te helpen bij het nadenken over het waarom van je online video.

Het maken van een film- of televisieprogramma is keuzes maken. Een film kan simpelweg niet op twee gedachtes rusten, je kunt niet tegelijk linksaf en rechtdoor gaan. Het klinkt zo eenvoudig, maar in de praktijk is het een hardnekkig struikelbok.

Ooit voerde ik met een opdrachtgever een felle discussie over het doel van een productie. Wil je met de film nieuws maken en groot publiek bereiken, een specifieke doelgroep informeren of juist de eigen rol van de organisatie over het voetlicht brengen? Omdat we vooraf geen duidelijke keuzes maakten, bleef ik tijdens de productie pingpongen tussen de verschillende doelen. Pas op het laatste moment werd er een knoop doorgehakt, waardoor de productie uiteindelijk goed is afgrond.

Als filmmaker én opdrachtgever zoek je tijdens de voorbereiding van een film antwoorden op de onderstaande vier vragen.  Deze moeten helder en eenduidig beantwoord worden voor het draaien begint, willen we tot een begrijpelijk en inspirerend verhaal komen dat ráákt.

1.         Wat is het doel van de film?

Met welk doel maken we de film? Is dat om zoveel mogelijk bezoekers naar de site te trekken? Wil je uitleggen wat je product is of wat je precies doet? Of wil je puur je visie over een onderwerp ventileren?

 2.         Wie is de doelgroep?

Wie spreken we aan qua leeftijd en attitude? Zal je doelgroep al wat voorkennis hebben, of is je publiek nog helemaal blanco?

 3.         Wat is de centrale boodschap?

Wat is in één zin de kern van je verhaal? Waarin onderscheidt je je van anderen? Wat is de centrale gedachte die als rode draad door de film zal lopen?

 4.         Vanuit wie of wat is het perspectief?

Wie is de hoofdpersoon en voert het woord in de film? Het perspectief bepaalt door wie de kijker zich aangesproken voelt en met wie hij zich zal identificeren. En dus ook hoe hij tegen jouw onderwerp aan zal kijken.

Zelf kan ik, bijvoorbeeld bij het aanschaffen van een nieuwe televisie, eindeloos wikken en wegen, de voor- en nadelen tegen elkaar afwegend. Maar als tv-maker heb ik geleerd snel keuzes te maken. Misschien niet altijd de juiste, maar helemaal geen keuze maken is nooit een optie.

 

Leave a comment

name*

email* (not published)

website