Verhaalmakers | Story first, business second
16986
post-template-default,single,single-post,postid-16986,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Story first, business second

Als ik ondernemers spreek over storytelling, dan zegt men geregeld: “Als ik zover ben, dan kom ik zeker bij je terug!” Dan denk ik: Neeeee! Jouw verhaal is niet iets wat je achteraf bedenkt of publiceert, maar waar het mee begint. Succesvolle en innovatieve bedrijven bewijzen dat al sinds jaar en dag. Ze worden niet gedreven door wat ze doen, maar waarom ze dat doen. Dat betekent dat je eerst zorgvuldig nadenkt over het verhaal en daarna ontdekt welke zaken je kunt doen!

Veel ondernemers redeneren vanuit de dingen die ze doen en zien storytelling weerspiegeld in de tastbare uitingen, zoals de verhalen die horen, kijken of lezen. Echter, deze content (oneerbiedig woord) is slechts het eindproduct en mogelijk het resultaat van weloverwogen contentstrategie om je publiek periodiek van relevante informatie te voorzien. Wanneer ik spreek over story-telling, dan doel ik op de kern van je verhaal, je visie, de fundering waarop je bedrijf is gebouwd. De fundering die verklaart waarom je überhaupt bestaat. Wie ben je? Wie zijn je klanten en voor welk probleem en bied je een oplossing? Dit verhaal is misschien niet meer dan een A4-tje. Het past wellicht zelfs op een bierviltje, maar is wel je meest waardevolle inzicht ooit.

Wil je als bedrijf meer waarde toevoegen dan enkel de producten en diensten die je levert aan je klanten? Word je niet gedreven door het geld dat je verdient, maar de maatschappelijk impact die wilt maken? Dan is je verhaal de kern en je bedrijf een middel om je doel te realiseren. Dat verhaal vormt het hart van je storytelling-strategie, waarna je gefocust kunt bepalen of de verhalen die jij verspreidt relevant genoeg zijn voor je publiek om hen te betrekken bij jouw doel. Een goede storytelling-strategie is niet gebaseerd op de vraag hoe je het meeste lawaai kunt maken, maar of je klanten en ambassadeurs jouw naam rond fluisteren, zodat je reputatie zich als een lopend vuurtje verspreidt.

If you aren’t making a difference in other people’s lives, you shouldn’t be in business – it’s that simple

– Richard Branson oprichter van de Virgin Group

Het bereiken van dit doel, vergt een dieper inzicht in de problemen en behoeften van je klanten. Je dient te weten wat ze écht nodig hebben. Wat zijn de tastbare voordelen die je biedt en welke immateriële waarde voeg je toe? De truc is dan om zó betekenisvol in het dagelijks leven van je klanten te zijn, dat je hen daarmee hen een verhaal geeft om door te vertellen.

Wil je ontdekken op welke manier maak jij het verschil kunt maken? Kom dan op 18 april naar de introductieworkshop Ontdek de kracht van jouw verhaal. In mei start er weer een nieuwe training storytelling voor ondernemers. Ga naar Bereik je ideale klant met jouw verhaal en lees o.a. wat eerdere deelnemers over de training vertellen.

Godfried Hartkamp
godfried@verhaalmakers.nl

Voorheen werkte ik als regisseur voor uiteenlopende televisieprogramma’s van publieke en commerciële omroepen. Nu is het mijn missie om ondernemers zoals jij te helpen met storytelling zodat jij succes hebt met jouw verhaal.

Geen reactie's

Geef een reactie