Bouw een bedrijf met een verhaal - Verhaalmakers
17253
post-template-default,single,single-post,postid-17253,single-format-standard,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,side_area_uncovered_from_content,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
Online cursus Bouw een Bedrijf met een Verhaal

Bouw een bedrijf met een verhaal. Waarom zou je?

Onlangs ben ik gestart met een online cursus getiteld – Bouw een bedrijf met een verhaal – en terwijl je dit leest vraag je je misschien af waarom je überhaupt een bedrijf met een verhaal zou willen hebben? De training is immers niet gratis en als ondernemer ga je niet over één nacht ijs. Logisch. Dus daarom leg ik je in deze blog uit waarom ik geloof dat je alleen een succesvol en betekenisvol bedrijf kunt opbouwen als je een goed verhaal hebt.

To Be or not to Be

Als geïnteresseerde in deze training ga ik ervan uit dat je ondernemer bent en iets moois wilt opbouwen. Toch? Je wilt groeien of je begint net en droomt ervan om een succesvol bedrijf op te bouwen. Je hebt de ambities om de wereld iets mooier, eerlijker of schoner te maken. Of je hebt gewoon een geweldig innovatief product of dienst dat écht een verschil maakt. Kortom, je wilt ‘iemand zijn’ en de tijd op deze planeet op een zinvolle manier besteden. Een bedrijf met een verhaal, is een bedrijf met een heldere identiteit. Door aan je verhaal te werken kom je erachter wie je bent, maar misschien nog belangrijker ‘wie je wil zijn’ voor je klanten en welk doel je hoopt te bereiken. Is het maken van winst en het vergroten van omzet je belangrijkste drijfveer of wil je maatschappelijke impact maken? Tijdens de training gaan we op zoek naar de antwoorden op alle je vragen die samen jouw verhaal maken.  

Met een verhaal kun je je onderscheiden

Op het moment dat je weet wat je identiteit is kun je je ook scherp profileren. Wanneer je helder kunt uitleggen waar je voor staat, welke waarden je belangrijk vindt en dat ook kunt uitdragen, dan voeg je betekenis en waarde toe aan de producten en diensten die je verkoopt. Vergelijk het met de aanschaf van een fles wijn. Wijn is bij uitstek een product dat z’n waarde ontleent aan het verhaal dat erbij wordt verteld. Wie heeft de wijn gemaakt? Uit welk jaar komt de wijn en waar komt die vandaan? Van welke druivensoort is de wijn gemaakt? En hoe beoordelen deskundigen de wijn? Hoe overtuigender het verhaal, hoe scherper het onderscheid en dus ook hoe hoger de prijs die je ervoor kunt vragen. Wijn is zonder verhaal niet meer dan fles rode of witte druivensap waarbij de laagste prijs de enige resterende manier is om te concurreren met andere leveranciers. Met een verhaal creëer je een bedrijf met karakter en dat geeft de producten en diensten die je verkoopt meerwaarde en betekenis.

Een verhaal geeft focus en richting

Een bedrijf met een verhaal is een bedrijf met een boodschap. Wil je betrokkenheid bij je klanten of gebruikers creëren dan moet je ze iets te vertellen hebben. Dus wat wil je uitdragen? Welk doel, missie of resultaat beoog je te bereiken en voor wie? Het is vaak niet meer dan één zin of soms zelfs maar één woord, dat in een oogopslag vertelt waar je voor staat en dus wat je wilt betekenen voor je klanten. Natuurlijk heb je in de dagelijkse praktijk meerdere producten, relaties of doelgroepen die je wil bereiken, maar desondanks is er altijd één kernboodschap dat alles wat doet als een rode draad aan elkaar verbindt. Op het moment dat je dat verhaal hebt gevonden geeft dat je bedrijf een enorme focus en richting. Opeens wordt duidelijk wie eigenlijk je ideale klanten zijn en hoe je hun aandacht weet te pakken en vast te houden.

Zonder verhaal ben je als ondernemer kansloos

Als je geen goed verhaal hebt zijn alle manieren waarop je je verhaal kunt vertellen eigenlijk op voorhand al kansloos. Jezelf profileren, netwerken, pitchen, verkoopgesprekken voeren. Marketing en communicatie vormen een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap. ‘If you can’t tell it, you can’t sell it’. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Het is daarom niet verwonderlijk dat succesvolle ondernemers vrijwel ook altijd meesterlijke verhalenvertellers zijn. Kijk maar eens naar de presentatie van een willekeurige top-ondernemer of inspirator en hoe overtuigend zij hun verhaal vertellen. Hoe je je verhaal vertelt en hoe je daar beter in kunt worden, dat is een kwestie van veel doen en dus heel veel oefenen. Daarom besteden we tijdens de training veel tijd en aandacht aan het vertellen, pitchen en presenteren van je verhaal voor de groep om je storytelling skills te trainen.

Een verhaal kun je doorvertellen

Om je verhaal te vertellen zijn tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden. Om te beginnen heb je natuurlijk je website, maar misschien wil je ook iets doen met email marketing, social media of online video. Welk middel je ook wilt inzetten, het succes is afhankelijk van de mate waarin gebruikers, lezers kijkers en klanten hun positieve ervaringen willen delen en door vertellen aan vrienden, collega’s en relaties. Word-of-mouth is van oudsher de meest effectieve strategie om je naamsbekendheid te vergroten en je bedrijf te laten groeien. Wil je dat mensen (positief) over je praten, dan moet je ze een verhaal geven om door te vertellen. Tijdens de online cursus Bouw een Bedrijf met een Verhaal leer je hoe je dat proces actief kunt stimuleren en je marketing en communicatie efficiënt in te richten.

Schrijf je hier direct in en bouw een bedrijf met een verhaal!

NB. De investering die je doet voor deelname aan deze training betaalt zich moeiteloos terug waneer je het leerde actief implementeert en levert je bovendien een aanzienlijke besparing op in de kosten die je maakt voor marketing en acquisitie.

Godfried Hartkamp
godfried@verhaalmakers.nl

Voorheen werkte ik als regisseur voor uiteenlopende televisieprogramma’s van publieke en commerciële omroepen. Nu is het mijn missie om ondernemers zoals jij te helpen met storytelling zodat jij succes hebt met jouw verhaal.

Geen reactie's

Geef een reactie